PLONS!

PLONS! International Short Documentary Film Festival Bartlehiem

Na een succesvolle 4e editie in 2023, waarin Bartlehiem als nieuwe landelijke locatie voor ons filmfestival schitterde, zet PLONS! ook in 2024 haar koers voort om een uniek platform voor de artistieke documentaire te zijn. In het 1e weekend van oktober wordt het erf van de Grutte Pier Brouwerij, met haar authentieke uitstraling, haar karakteristieke weidse vergezichten en filmschepen voor de wal drie dagen lang omgetoverd tot thuishaven van het gezelligste ‘filmdorp’ van het noorden, waar zowel filmkijker als – maker elkaar ontmoeten.

In 2024 blijven we innoveren met een dynamisch festival dat de artistieke geest viert, dit jaar ondersteund door onze maandelijkse Wintereditie, de PLONS! DOK Academy voor nieuw talent, de regionale televisie-uitzendingen op Omrop Fryslân onder de noemer DOKtober, onze nieuwe schoolvoorstellingen én een extra filmschip genaamd SERENDIEP. Deze aanvullende activiteiten versterken onze missie om documentaire kunst in het noorden toegankelijk te maken voor een breed publiek, van jong tot oud, dicht bij huis en van ver, gedurende het hele jaar én bieden een springplank voor opkomend regionaal talent.

Stichting Thuishaven
Gemeente Leeuwarden