NIJE EAGEN

‘Nije Eagen’ is een samenwerking tussen Stichting Thuishaven en Omrop Fryslân, waarbij drie nieuwe, lokale filmmakers een documentaire maken van 9 minuten. De drie films vormen samen een Fryslan DOK van een half uur, gaan in premiere tijdens PLONS! en worden daarna uitgezonden op Omrop Fryslân en NPO2. Inmiddels heeft dat 15 korte documentaires opgeleverd van nieuwe, talentvolle makers die hiermee hun eerste stap zetten in de documentaire-wereld.

Met dit documentaire-ontwikkelingstraject voor nieuwe makers willen wij als Stichting bijdragen aan meer kansen in de audiovisuele sector voor lokale makers. De plannen hebben dan ook allemaal een link met het Noorden (ofwel via de maker, ofwel via het onderwerp). De maker wordt begeleid in het schrijven van een plan, het realiseren van de financiering en het maken van de film zelf. Tijdens PLONS! vindt er een feestelijke première van de film plaats, waarna de uitzendingen op televisie volgen.

Stichting Thuishaven
Omrop Fryslân