Ontstaan van Stichting Thuishaven

Wij zijn Frans & Froukje, initiatiefnemers van Stichting Thuishaven. Froukje keerde na haar studies Media & Cultuur en Regie Documentaire aan de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Antwerpen en de Nederlandse Filmacademie terug naar het hoge noorden waar zij opgroeide. Hier ontmoette zij Frans, zelfstandig ondernemer, oprichter en brouwer van Grutte Pier Brouwerij in Leeuwarden en creatieve duizendpoot. Al snel slaan zij de handen ineen om in het noorden autonoom films te gaan produceren, Frans in de rol van producent en geluidsman en Froukje in de rol van regisseur en cameravrouw. Momenteel werken zij aan hun lange documentaire Bartlehiem, over de kleine Friese plaats waar Froukje opgroeide en die in 2020 gereed zal komen.

De wens om in het noorden onafhankelijk documentaire films te produceren, daar waar op dit moment geen professionele film productiehuizen gehuisvest zijn, gaf de eerste aanzet tot het oprichten van een eigen stichting: Stichting Thuishaven. Een stichting die zich in eerste instantie richtte op de productie van eigen documentaire films. Juist omdat het filmklimaat in onze regio die leegtes kent, zagen wij kansen om daar op autonome wijze in te duiken. De rol van pioniers in het uitgestrekte noorden is er eentje die bij ons tot de verbeelding spreekt.

Zo ontstond al snel de behoefte om niet alleen eigen documentaires te gaan produceren, maar vanuit onze kennis en ervaring op dit vlak ook andere noordelijke filmmakers te gaan begeleiden in het maakproces van hun film. Bovendien hopen wij met het initiëren van PLONS! International Short Documentary Film Festival Leeuwarden en andere filmactiviteiten (denk aan: exposities, lezing & debat, bijzondere filmvertoningen of een dorpentour) bij te dragen aan een inspirerend noordelijk filmklimaat, waarin niet alleen maker maar ook publiek een belangrijke plek inneemt.

nl_NLDutch